Prin lansarea reusita de azi dimineata de la complexul 17A Cape Canaveral veterana racheta Delta 2 a iesit din serviciul US Air Force dupa o activitate de 20 de ani. Incarcatura transportata pe orbita a fost ultimul satelit din seria 2R contractata de Lockheed Martin, respectiv GPS 2R-21.
Prin lansarea reusita de azi dimineata de la complexul 17A Cape Canaveral veterana racheta Delta 2 a iesit din serviciul US Air Force dupa o activitate de 20 de ani.
Incarcatura transportata pe orbita a fost ultimul satelit din seria 2R contractata de Lockheed Martin, respectiv GPS 2R-21 (sau GPS 2R-M dupa alte indicative) care urmeaza sa ocupe slotul 3 din planul orbital E cu o inclinatie de 55 de grade al sistemului american GPS, inlocuind in activitate mai vechiul GPS 2A-26 lansat in luna iulie a anului 1996.
Pentru conformitate trebuie amintite si problemele tehnice intampinate de predecesorul GPS 2R-20 (cel care trebuia sa il inlocuiasca pe GPS 2A-27 cu resursa de zbor expirata) si pe care le relatam in articolul nostru din luna iulie.
In continuare, sistemul GPS va trece (probabil in 2010-2011) la noua generatie 2F construita in baza unui contract semnat cu compania Boeing atunci cand locul lansatorului Delta2 va fi luat de mai puternicele Atlas5 si Delta4.
Lansarea de azi a marcat si satelitul cu numarul 60 pentru sistemul american de pozitionare prin satelit luand in calcul si primii sateliti experimentali trimisi in spatiu in anii 70.
Zborul inaugural al rachetei a avut loc pe 14 februarie 1989 deasemenea de la baza Cape Canaveral complexul 17A atunci cand incarcatura a fost tot un satelit GPS- Navstar 2A sau GPS 14. Fata de configuratia din 1989 –tip 6925- astazi s-a zburat in configuratia 7925 capabila sa transporte pana la 2.1 tone intr-o orbita de transfer geostationara (diferenta majora constand in tipul de ‘boostere’ folosit la pornire). In lunga sa perioada de operare racheta a reusit 144 de lansari dintre care 49 dedicate sistemului GPS si 55 sistemului Iridium. Cu atat mai remarcabil cu cat in intreaga sa istorie nu a inregistrat decat un esec total si unul partial, deci o fiabilitate impresionanta pentru acest domeniu. Un total de 108 zboruri au fost efectuate de la complexul Cape Canaveral cu un cost estimat de aproximativ 36 miloane de dolari pe lansare.
Racheta, cu o inaltime de 39 de metri, un diametru de 2.4 metri si o greutate de pana la 231 tone are trei trepte : un motor RS-27A dezvoltand 1054kN in prima treapta, un motor AJ-10-118K-ITIP dezvoltand 46.3kN in treapta a doua si un motor PAM-D/Star-48B dezvoltand 66kN pentru treapta a treia.
Secventa de zbor pentru inscrierea in orbita eliptica dorita a fost destul de complexa in zborul de astazi-dupa ce a parasit Pamantul la 10 :35 UTC prima treapta a ars timp de 4 minute si 29 secunde, urmata de 6 minute si 42 de secunde de prima ardere pentru treapta a doua pana la T0+11 :04 minute, o perioada de tranzitie de aproximativ 52 de minute fara lipsa de activitate timp in care satelitul a calatorit prin atmosfera la o viteza orbitala de 26853 km/h si o alta ardere scurta de la T0+62 :40 pana la T0+64 :20 care a crescut altitudinea orbitei, urmata de arderea treptei a treia incepand cu T0+64 :55 pana la T0+66 :20 atunci cand a si avut loc separarea satelitului. In urmatoarele zile, echipa de control va realiza o serie de manevre orbitale folosind motoarele satelitului pentru a reduce inaltimea orbitala si a circulariza traiectoria pentru o orbita geostationara.
Desi pensionata din activitate de armata americana, racheta va continua sa zboare totusi pana in 2011 (in cadrul unor misiuni pentru NASA sau pentru operatori comerciali) in total 7 zboruri fiind programate cu 9 sateliti inclusi in program. Urmatoarea data de lansare va fi la 15 septembrie atunci cand se intentioneaza sa fie trimis pe orbita un satelit din ‘Space Tracking and Surveillance System’ (STSS).