Lansarea satelitului romanesc Goliat ar putea fi inca o data amanata pentru 2011
20-01-2010 04:42

 

Lansarea satelitului romanesc Goliat ar putea fi inca o data amanata din noiembrie 2010 cum fusese anuntat anterior in cadrul salonului aeronautic de la Le Bourget pana undeva in luna ianuarie 2011, eventual chiar mai tarziu.

Lansarea satelitului romanesc Goliat ar putea fi inca o data amanata din noiembrie 2010 cum fusese anuntat anterior in cadrul salonului aeronautic de la Le Bourget pana undeva in luna ianuarie 2011, eventual chiar mai tarziu.

Intr-o noua declaratie de presa sustinuta in urma cu cateva zile, presedintele agentiei spatiale europene Jean Jacques Dordain a tinut sa precizeze ca exista anumite intarzieri obiective care pot cauza o amanare a zborului inaugural al rachetei Vega.

In speta este vorba de constructia si testarea segmentului de sol folosit pentru viitorul lansator. Testele se desfasoara in prezent la baza spatiala din Kourou/Guiana Franceza acolo de unde se vor desfasura viitoarele zboruri.

Exista deasemenea probleme si la racheta propriu zisa in acest moment doar 80% din componente fiind pregatite (incluzand aici motoarele si avionica). Cele mai dificile aspecte sunt legate de partea de control a zborului inginerii fiind concentrati acum sa rezolve cateva probleme aparute in timpul testelor pe banc la motoarele ce asigura orientarea activa in timpul ascensiunii.
Dupa rezolvarea acestora se va trece la pregatirea secventei software care va asigura caracteristicile zborului inaugural (timpii de ardere, controlul tractiunii motoarelor etc).

In luna aprilie se asteapta deasemenea un test combinat cand racheta Vega va fi adusa si montata impreuna cu turnul de sustinere.

In ciuda faptului ca acest anunt plaseaza Vega cu mai bine de 3 ani in urma agendei stabilite la inceputul programului, Dordain ramane optimist si da asigurari din pozitia sa de presedinte al agentiei ca problemele nu sunt insurmontabile. Declaratia are si o componenta politica Dordain dorind sa inlature o parte din presiunea publica asupra managementului, tinand sa precizeze ca la momentul actual Vega este unul din cele mai bine organizate programe ale agentiei, iar intarzierile sunt obiective si sunt legate de complexitatea proiectului.

Vega va acoperi segmentul mic pana la mediu unde divizia ArianeSpace nu avea un lansator si va deservi in medie 2 lansari pe an. Racheta este una in patru trepte- un motor de tip P 80 folosind combustibil solid pentru prima treapta, un motor de tip Zefiro 23 alimentat tot de combustibil solid ca si treapta a treia unde actioneaza un motor de tip Zefiro 9 si o treapta finala a patra alimentata de combustibil lichid si propulsata de un motor de tip AVUM – Attitude and Vernier Upper Module.
In ceea ce priveste performantele tehnice, lansatorul este capabil sa inscrie pe o orbita circulara cu altitudinea de 700 km o masa de pana la 1500 kg.

In ciuda acestor amanari repetate ArianeSpace a raportat pentru anul fiscal 2009 un venit de 1.046 miliarde de euro in crestere cu 9.4% fata de 2008 la care au contribuit in special cele 7 zboruri efectuate de Ariane 5 (fata de cele 6 zboruri din anul precedent).
Pe viitor perspectivele fiscale sunt insa mult mai bune in urma semnarii in februarie 2009 a unui contract de 35 de noi unitati Ariane5 cu o valoare de 4 miliarde de euro, dar si datorita intrarii in operare a noilor membri ai flotilei Vega si Soyuz.

Piata comerciala a fost dominata in ultimul timp de variatia costurilor de lansare in special datorita pretului de dumping practicat de operatorul SeaLaunch, dar odata cu intrarea in faliment a acestuia se asteapta o apreciere/revenire la un pret realist al kg de incarcatura transportat pe orbita, ceea ce inseamna o perspectiva buna pentru contabilii celor doua mari companii ramase in joc ArianeSpace si ILS-International Launch Services.

Din punctul de vedere al agentiei romanesti ROSA, satelitul Goliat alaturi de ceilalti pasageri de la bord asteapta de mai bine de 2 ani, lucru care cel putin din exterior, pentru publicul larg care asteapta rezultate concrete, nu este tocmai pozitiv. Avand insa in vedere ca acesta este un zbor facut cadou de ESA (deci un castig pentru bugetul ROSA) si mai ales ca experienta tinerei echipe nu este foarte mare, aceasta aflandu-se la prima incercare de acest gen, probabil ca amanarea in sine nu este tocmai un lucru rau, dandu-le tinerilor proiectanti din Romania sansa sa mai castige ceva timp si sa rezolve in liniste problemele proiectului la care s-au angajat.

jQuery Menu by Apycom