Zborul VA207 din Guiana Franceza - partea 1
04-07-2012 08:07
Vom vorbi in acest articol despre lansarea care este programata joi 5 iulie la baza spatiala din Kourou, Guiana Franceza si pe care am prefigurat-o in articolul anterior publicat pe SpaceAlliance.
Racheta Ariane 5 echipata in versiunea ECA va realiza (daca totul va decurge conform planului si nu vor fi amanari) un zbor dual cu care ne-a obisnuit in trecut, zbor in urma caruia ar trebui sa plaseze pe orbita satelitii geostationari Echostar 17 si MSG 3.
Zborul VA207 de joi este cea de a treia lansare a rachetei europene Ariane 5 in 2012 (pe 23 martie se lansa modulul ATV3 si pe 15 mai satelitii comerciali JCSat 13 si VINASAT 2).


Versiunea ECA a lui Ariane 5 (amintim aici ca mai exista doua configuratii de zbor- ES si GS) este singurul lansator comercial capabil sa ridice incarcatura totala de 9.6 tone compusa din 2 platforme diferite (satelitii impreuna cu echipamentul de integrare si protectie aferent).
In lungime de 50.5m si cu o masa totala la desprinderea de la sol de 780 de tone, lansatorul face uz de 2 motoare MPS Europropulsion folosind combustibil solid cu o forta nominala dezvoltata de 5060kN (si un timp de reactie de 130secunde), o treapta cryogenica principala Vulcain2 Snecma cu o forta dezvoltata 1390kN (timp de ardere 540s) si o treapta cryogenica finala ESC-A Astrium Space Transportation propulsata de un motor HM-7B Snecma cu o forta dezvotata de 67kN si un timp de reactie de 945s.
In sfarsit, in varful rachetei este integrata structura interna SYLDA incadrand cei doi sateliti si structura de protectie termica pentru zbor dezvoltata de compania Oerlikon Space.

Sa aruncam o scurta privire asupra caracteristicilor tehnice ale celor doi sateliti.

Echostar 17 va zbura joi cu un risc tehnic asumat de inginerii companiei Echostar pentru ca, asa cum aminteam in articolul nostru anterior, exista incertitudini cu privire la platforma LS1300 pe care este construit satelitul.
Aceasta platforma este realizata de Space Systems/Loral si a fost recent implicata in mai multe incidente (SES 4 si ultima data Intelsat 19) – in prima faza de dupa lansare satelitii respectivi nu au reusit sa isi desfaca panourile solare. Problemele au fost rezolvate in final, gratie eforturilor depuse de inginerii de la sol dar nu a fost gasita inca o explicatie pentru aceasta anomalie, si tocmai de aceea am amintit de acel risc tehnic asumat atunci cand decizi totusi sa aprobi zborul.

Problemele satelitului IS 19 afecteaza in lant programul lansarilor comerciale din iunie
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20120611033242

Pe de alta parte trebuie spus ca factorul financiar exercita o presiune foarte mare in astfel de cazuri. In cele din urma companiile proprietare ale satelitilor sunt asigurate, dar orice intarziere le cauzeaza pierderi financiare sau chiar penalitati in relatiile contractuale pe care le au cu partenerii lor de afaceri (spre exemplu aici Echostar are o agenda clara stabilita cu Arianespace si nu poate intarzia la infinit lansarea din Guiana Franceza pentru ca acest lucru are un impact direct catre ceilalti operatori deserviti de compania europeana).

Echostar 17 este un satelit de 6.1 tone cu dimensiunile de 3.2 x 3.1 m x 8.0 m (pliat in caspula protectoare in timpul zborului) si cu o anvergura a panourilor solare (depliate dupa lansare) de 26.07 m.
Satelitul este stabilizat triaxial, are 60 de transpondere in banda Ka si va opera pentru mai mult de 15 ani de la slotul orbital 107.1 grade vest, cu vizibilitate directa asupra teritoriului nord-american.


Space Systems/Loral, constructorul satelitului, cu sediul in Palo Alto, California a reusit sa construiasca in decursul celor 50 de ani de activitate mai mult de 220 de sateliti pentru clienti comerciali sau guvernamentali din intreaga lume : Globalstar, Hisdesat, Hispasat, Hughes Network Systems, ICO, Intelsat, Japan's Ministry of Transport and Civil Aviation Bureau,  Telesat, TerreStar Networks, ViaSat, WildBlue Communications , XTAR, APT Satellite, AsiaSat, Asia Broadcast Satellite, DIRECTV, DISH Networks, EchoStar, the National Oceanic & Atmospheric Administration (NOAA), Optus (SingTel), SatMex, SES, Thaicom sau Sirius XM Radio.
Ea este o subsidiara a concernului Loral Space & Communications care detine in plus 64% din grupul Telesat Canada si 56% din grupul XTAR in care are ca partener concernul spaniol HISDESAT (fondat de Hispasat S.A si Spanish Ministry of Defence).
Cu un numar de 2400 de angajati permanenti si 150 de colaboratori, compania SS/L a avut incasari de 1.1 milioane de dolari in 2011.

Recent compania a fost implicata intr-un mare scandal dupa ce unul din clientii mai vechi, Viasat, pentru care construise si lansase un satelit anul trecut, a acuzat-o ca Echostar 17 construit de SS/L pentru competitorul sau Hughes Network (devenit in februarie 2011 parte a concernului Echostar) are in mare parte sistemul de comunicatie copiat dupa Viasat 1.
SS/L furnizase doar platforma de baza pentru Viasat-1 dar facuse integrarea sistemului de comunicatie construit de Viasat si avusese acces la aceasta tehnologie. Mai tarziu, conform acuzatiilor celor de la Viasat, sistemele lor, desi protejate de patente americane fusesera copiate si implementate ‘la indigo’ pe satelitul Echostar 17 al rivalilor lor.
Din pacate, actiunea in instanta a venit prea tarziu pentru a mai bloca satelitul Echostar 17 care era deja gata de lansare. Penalitatile de care ar fi fost pasibila si care ar fi putut pune in pericol compania din Palo Alto, cat si recentele probleme tehnice, au fost probil motive in plus pentru care managementul a decis saptamana trecuta sa cedeze actiunile companiei canadiene MDA Corporation contra sumei de 875 milioane de dolari.

Lansare Viasat 1
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20111020020214

Piata comunicatiilor prin satelit acolo unde cererea de servicii se dubleaza o data la 2-3 ani este una extrem de dura, in special in segmentul din banda Ka, unde se pozitioneaza serviciile de internet prin satelit, iar noul satelit Echostar 17 va fi unul din actorii majori.
La momentul actual cel mai capabil satelit din acest segment cu 140 Gbps capacitate totala, 2 Mbps upload si 10 Mbps download- pentru un abonament standard care nu depaseste 50 de dolari pe luna este satelitul de care aminteam mai devreme, Viasat 1. Toate cele 72 de transpondere ale sale functioneaza in banda Ka.

Desi sub capacitatea lui Viasat-1, ajungand doar la 100Gbps, Echostar 17 va detrona pozitia a doua pe care o detine momentan operatorul Eutelsat cu al sau KA-SAT ce poate deservi pana la 70Gbps.

KA-SAT
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20110107035924

Impreuna cu platforma mai veche Spaceway 3 care ofera la momentul actual viteze de download de pana la 5Mbps, Echostar 17 (cunoscut si ca Jupiter 1) va imbunatati substantial serviciile de internet in banda Ka de care dispune operatorul Hughes Network Systems.

Daca tot am discutat despre piata satelitilor de internet in banda Ka trebuie sa amintim si de Avanti Communications, o companie britanica cu sediul la Londra, care a lansat anul trecut primul sau satelit, Hylas-1. Acesta are 8 transpondere si reuseste conexiuni de pana la 8Mbps, cu mentiunea insa ca pachetele normale (sub limita celor 50 de dolari amintiti anterior nu depasesc 4Mbps).

Hylas-1
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20101203054742

(vom continua)

credit Echostar & SS/L
jQuery Menu by Apycom