Actorul european pe piata satelitilor de internet in banda Ka, Avanti Communications, o companie britanica cu sediul la Londra a lansat la inceputul lunii (mai exact pe 2 august 2012) cea de a doua platforma Hylas, care, acum, la trei saptamani de la lansare, a intrat oficial in flota Avanti, extinzand serviciile comerciale in Orientul Mijlociu si Africa.
Hylas-2 se adauga primului satelit al companiei, Hylas-1, ce a fost lansat pe 26 octombrie 2010 si ulterior instalat la slotul orbital 33.5 grade vest, acolo de unde deserveste 22 de state central si vest europene (150.000-300.000 de utilizatori) cu intentia de a distribui servicii de internet in banda larga si programe HDTV.
Hylas 1http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20101203054742Povestea lui Hylas1 este foarte interesanta- acesta fiind primul parteneriat public privat initiat de ESA (Agentia Spatiala Europeana) care se finalizeaza cu constructia unui satelit (ESA a contribuit cu 34 de milioane de euro dintr-o suma totala de 120 de milioane de euro cat a costat constructia satelitului, fara sa punem la socoteala suportul tehnic).
Fiind o initiativa reusita ea va fi urmata in perioada urmatoare de alte parteneriate similare cu Inmarsat si Hispasat.
Hylas 1 a fost de fapt o concretizare a programului ARTES (Advanced Research in Telecommunication Systems) initiat in urma cu cativa ani de agentia spatiala europeana. Partenerii acestui dialog au fost BNSC (British National Space Centre sau agentia spatiala engleza) si compania comerciala Avanti Communications.
Garantiile oficiale oferite de cele doua institutii publice si lobby-ul facut de compania Avanti au atras in final si alti investitori, estimandu-se ca suma investita in proiect (satelit si aplicatiile/serviciile adiacente) se ridica undeva la 500 de milioane de euro.
In final Hylas-1 a fost construit de EADS Astrium pe o platforma I-2000 a agentiei spatiale indiene ISRO (2570 kg la lansare), fiind echipat cu 6 transpondere in banda Ka si 2 transpondere in banda Ku ce ar trebui sa functioneze pentru cel putin 15 ani.
Spre deosebire de el, noul satelit Hylas-2 a fost construita in SUA de Orbital Sciences Corporation pe o platforma Star 2.4, intregul proiect fiind finantat printr-un credit contractat de Avanti la US Exim Bank.In greutate de 3.3 tone, cu aceeasi durata de viata de 15 ani, satelitul poarta la bord 24 de transpondere in banda Ka.
Avanti este o companie tanara ( ea a fost infiintata la Londra in 2007), insa managementul si investorii au sustinut o politica foarte dinamica pe sectorul comunicatiilor prin satelit, speculand de altfel si carentele pietei de internet din Marea Britanie. Sistemul de administratie publica de acolo, dar si utilizatorii privati, au tot mai mare nevoie de cresterea capacitatii de internet, iar in ultimele decade investitiile in retelele locale de fibra optica nu s-au ridicat la nivelul cerut. Alternativa este desigur internetul prin satelit, daca providerul reuseste sa coboare pretul pachetelor standard la sume acceptabile pentru utilizator (de obicei aceste servicii au un pret mai ridicat).
Din punct de vedere financiar, Avanti este inca in perioada de ‘start-up’.
Dupa ce in anul 2008 a inregistrat un profit net negativ de 1 milion de lire sterline, in anul 2009 a avut un profit pozitiv +1 milion de lire, dar in 2010 in urma investitiilor realizate a trecut din nou pe profit negativ 1.9 milioane de lire.
Lansarea cu succes a satelitului Hylas2 s-a resimtit direct la bursa din Londra acolo unde actiunile tranzactionate de firma sunt in crestere, ajungand la 378.5 lire/actiune.
Capacitatea Avanti Communications in domeniul internetului prin satelit ramane totusi destul de modesta. Principalul actor european in acest segment este in continuare concernul Eutelsat cu masivul sau satelit KA-SAT (6 tone), care este echipat cu 82 de transpondere si reuseste sa acopere pana la 70Gbps.
KA-SAThttp://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20110107035924In Statele Unite insa, acolo unde cererea este substantial mai mare, au fost instalati alti doi sateliti cu capacitati mult superioare celor europeni: Jupiter 1 (un satelit al Hughes Network cu o capacitate de 100 Gbps) si Viasat 1 (un satelit Viasat cu capacitatea de 140 Gbps-cel mai puternic satelit de acest gen).
Zborul VA207 din Guiana Franceza - partea 1http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20120704083422In finalul acestui articol trebuie amintit ca in zborul de pe 2 august, alaturi de Hylas 2, la bordul rachetei lansatoare Ariane 5 ECA s-a aflat si satelitul IS 20 al celor de la Intelsat.
Versiunea ECA a lui Ariane 5, (amintim aici ca mai exista doua configuratii de zbor- ES si GS) este singurul lansator comercial capabil sa ridice incarcatura totala de 9.6 tone compusa din 2 platforme diferite (satelitii impreuna cu echipamentul de integrare si protectie aferent).
Ariane 5 este astazi preferata lansarilor comerciale datorita fiabilitatii demonstrate pe parcursul timpului (din decembrie 2002 atunci cand versiunea ECA a fost introdusa in uz si cand zborul inaugural al acesteia s-a terminat deasemenea cu pierderea satelitilor incarcati la bord -Stentor si Hot Bird 7- racheta are un record impresionant de 50 de zboruri fara greseala).
Zborul VA 208 din Guiana Franceza a fost cel cu numarul 64 al rachetei Ariane 5 si al 36-lea pentru versiunea ECA.
credit Avanti Communications