Concernul rus Gazprom incearca sa recupereze teren prin lansarea unui nou satelit
05-11-2012 05:21
Vineri 2 noiembrie 2012 a mai adus o lansare spatiala ruseasca, racheta Proton M Breeze M plecata din Baikonur, transportand cu succes pe orbita 2 noi sateliti de telecomunicatie geostationari.
Zborul lansatorului Proton a durat aproximativ noua ore si jumatate (lansarea a avut loc la ora 21:04 UTC, iar separarea satelitiilor la 06:22, respectiv 06:37) si a inclus 4 activari succesive ale modulului de propulsie Breeze M, care au adus satelitii intr-o orbita aproape geostationara.


Cei doi pasageri de la bord, Yamal 300 K si Luch 5B, au fost ambii construiti de ISS Reshetnev Company, insa beneficiarii lor sunt diferiti.

Yamal 300K, care utilizeaza o platforma de clasa medie Express-1000H, va fi folosit de Gazprom Space Systems (o subsidiara a concernului rus Gazprom), pentru urmatorii 14 ani. Serviciile sale (transmisia de programe tv si internet de mare viteza), acoperind teritoriul Rusiei si al Comunitatii Statelor Independente sunt sustinute de 8 transpondere in banda C si 18 transpondere in banda Ku, cu un consum total de 5.6 kW.
Satelitul va fi operat de compania rusa la slotul orbital 90 de grade est.
Precedenta lansare a unui satelit Gazprom avusese loc in 2009, in timp ce urmatoarea va avea loc in decembrie anul acesta (Yamal 402).

Gazprom Space Systems este succesoare a lui Gascom fondata in 1992 ca o societate pe actiuni intre Gazprom ( detinatoare a 80% din actiuni), Korolev Rocket and Space Corporation (16%) si Gazprombank (4%). Obiectul de activitate declarat al companiei era implementarea proiectelor spatiale, dezvoltarea unei retele proprii de telecomunicatie si servicii TV.
In flota sa se afla acum doar 2 sateliti din seria 200, dupa ce in anii dinaintea declansarii crizei economice, operatorul rus avusese si sateliti din seria 100 si cel mai important, un scenariu foarte optimist de crestere. Privind in urma insa, ne putem da seama, ca cel putin pentru moment, deciziile luate, probabil sub presiunea factorului politic, nu au fost cele mai bune si nu au ajutat deloc la dezvoltarea companiei, care a ramas doar un mic operator regional.

Seria 100 a avut initial doi sateliti lansati (in septembrie 1999)-Yamal 101 si Yamal 102-dar unul dintre ei a fost declarat neoperational dupa lansare. Yamal-101 cel care a ramas operabil,  cantarea 1360 kg, era plasat pe o orbita geostationara si avea o capacitate de 12 transpondere in banda C. In 2010, el a fost retras din activitate, dupa mai mult de 10 ani de serviciu.
Seria 200 includea doi sateliti lansati simultan pe 24.11.2003- respectiv Yamal-201 (plasat pe o orbita geostationara la 90 de grade est si avand o capacitate de 9 transpondere C-band  si 6 transpondere Ku-band) si Yamal-202 (plasat pe o orbita geostationara la 45 de grade est si avand o capacitate de 18 transpondere C-band). Seria 200 trebuia extinsa prin aparitia lui Yamal 203 si Yamal 204, proiecte la care s-a renuntat. Gazprom a preferat in schimb sa directioneze banii pentru constructia lui Yamal-301 si Yamal-302 ce urmau sa fie plasati la 90 grade est si respectiv 55 de grade est extinzand aria de acoperire a retelei pana in nordul Africii si Orientul Mijlociu. Contractul a fost incredintat lui RKK Energiya, insa lansarea lor, initial programata pentru 2008, a fost amanata datorita problemelor de constructie pana in 2010. Ulterior, datorita intarzierii, sub presiunea retelei supraincarcate, ce functiona deja la capacitatea maxima, furnizand servicii pentru Europa de est, Rusia, tari din comunitatea statelor independente si Asia, Gazprom a anulat contractul lui RKK Energiya si a cerut in schimb construirea satelitului Yamal 300K de catre ISS Reshetnev Company.

Era un moment foarte prielnic pentru operatorul rus- in plina criza a gazului in Europa, si cu veniturile substantial marite de pe pozitia de forta pe care o avea, in acelasi timp nemultumita probabil de raspunsul lent al industriei spatiale ruse si tintind o expansiune internationala, Gazprom decidea comandarea, pentru prima data in istoria companiei, a constructiei unor sateliti in afara teritoriului federatiei ruse.
Era vorba de seria 400, finantata nu direct din banii companiei rusesti ci printr-o linie de credit deschisa de Gazprombank la banca ABN-Amro.
La licitatia preliminara s-au inscris mai multe companii : JSC Information Satellite Systems (ISS) – Reshetnev Company, Thales Alenia Space, si EADS Astrium Satellite.
In prima faza preferata a fost compania francezo-italiana Thales Alenia Space pentru capacitatea de atragere ulterioara a unor alti investitori interesati de dezvoltarea constelatiei rusesti si probabil si prin prisma ca ani la rand a fost furnizor de echipamente pentru satelitii proiectati in Rusia. Serviciile TAS sunt folosite astazi in multe alte domenii in Rusia, de la controlul conductelor oferit pentru Gazprom, la sistemul de control implementat pentru caile ferate ruse, sisteme de control al traficului aerian pe mai multe aeroporturi din Rusia, echipament geodezic etc.
Yamal-401 si Yamal-402, satelitii contractati, trebuiau sa fie ambii construiti de TAS, insa mai tarziu, planurile celor de la Gazprom, probabil la cererea politicienilor rusi care doreau mentinerea industriei locale, s-au schimbat din nou si Yamal 401 a fost re-atribuit lui ISS Reshetnev Company ca prim contractor (cu TAS subcontractor pe partea de comunicatie).
Yamal 402 a fost lasat totusi celor de la TAS si a fost construit pe platforma lor Spacebus-4000, ce asigura o durata de viata de minim 15 ani. Satelitul este acum aproape gata si va avea, cel mai probabil, lansarea in decembrie anul acesta, asa cum aminteam mai devreme.
Yamal 401 are insa in continuare un orizont nedefinit (ultimele zvonuri vorbesc despre o posibila lansare in 2013).

Pe viitor Gazprom are in vedere construirea unui nou sistem denumit Smotr-o serie de 4 sateliti plasati pe orbite circulare sau eliptice de tip SSO. Doi dintre sateliti sunt anuntati ca sateliti de tip radar circuland in orbite circulare cu altitudinea de 670 km, si ceilalti doi de tip observatii optice (unul cu rezolutie inalta –pana la 0.5 m rezolutie la sol, orbita eliptica 550 x 670 km si altul de rezolutie medie-pana la 2 m rezolutie la sol, orbita circulara 670 km altitudine).
Ei au drept scop monitorizarea conditiilor tehnice ale conductelor, supravegherea infrastructurii de gaz, prospectarea campurilor de gaz natural, detectia posibilelor incidente si evaluarea situatiilor de urgenta.
In paralel Gazprom va construi si un centru de procesare a datelor, care va colecta nu doar informatiile primite de la proprii sateliti, ci va avea si parteneriate externe (4 sateliti straini fiind inclusi in aceasta cooperare: Terra, Aqua, Eros-B, CosmoSkyMED). De serviciile sale vor beneficia partenerii traditionali ai Rusiei din zona asiatica. Satelitii construiti vor avea o masa de 1200-1400 de kg si o durata de viata de aproximativ 10 ani.

Pana in 2015 sistemul Gazprom va include si asa numitul “Polar Star” (High-elliptical subsystem of Digital Audio Radio via Satellite (DARS), Mobile Communication and Notification).
Va fi vorba de 3 sau 4 sateliti operand in orbite tip HEO (Tundra sau Monlyia), dotati cu transpondere in banda Ka pentru servicii de internet de mare viteza.


Luch 5B, al doilea pasager in acest zbor, va fi sub comanda agentiei spatiale ruse si va asigura transmisia de date, comunicatii video si audio intre segmentul de sol si cel spatial (un fel de releu spatial, asemandator sistemului american TDRSS)- cu aplicatie directa la deservirea statiei spatiale internationale ISS, a rachetelor in zbor sau a satelitiilor aflati deja pe orbita Pamantului. Aceasta este a doua lansare de acest fel pentru ca Rusia a mai lansat un satelit Luch 5 (versiunea 5A) in decembrie anul trecut.
Satelitul Luch 5B va fi plasat la 95 de grade est, deasupra Oceanului Indian si va fi operat timp de 10 ani.
Construit pe o platforma Ekspress 1000A, satelitul de 1.6 tone, este echipat cu 2 antene parabolice, una operand in banda S si cealalta in banda Ku- si asigurand un flux de date de pana la 150 Mbps, respectiv 5Mbps.
Roskosmos, agentia spatiala rusa, a avut probleme mari in ultimul timp, pentru ca in ciuda investitiilor masive de care a beneficiat, programul spatial rus nu merge asa cum politicienii de la Moscova sperau.
Din punct de vedere al managementului acest lucru este de neinteles, insa din punct de vedere al factorului uman, intr-un domeniu atat de delicat ca cel aerospatial, lipsa unei politici coerente intre anii 1990-2005, subfinantarea si coruptia de la nivelul conducerii, au condus la pierderea constanta de expertiza si justifica pe deplin problemele prezentului.
Expertiza nu va putea fi refacuta decat printr-un program coerent pe termen lung, prin pasi progresivi care iti asigura accesul  la tehnologii noi. Pana atunci insa, in ochii publicului larg, cel care citeste stirile asa cum sunt reflectate de media, vor ramane cele 7 accidente recente care au costat Rusia 10 sateliti.
Cititi mai jos doua dintre articolele noastre despreproblemele  programului spatial rusesc:

Un nou incident spatial - un modul de propulsie al unei rachete rusesti a explodat pe orbita
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20121024142040

Programul spatial rusesc din nou sub lupa investigatiilor guvernamentale
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20120828080208

credit Roskosmos & Gazprom Space Systems





jQuery Menu by Apycom