Sambata trecuta, in plina criza diplomatica mondiala dupa ultimele evenimente din Ucraina, Rusia si-a continuat programul normal al lansarilor spatiale efectuand cu succes o dubla lansare de la cosmodromul din Baikonur.
Acesta a fost al doilea zbor al unei rachete Proton M Breeze M pe anul 2014, dupa un scenariu clasic de aproximativ 9 ore. La bord s-au aflat doi sateliti din clasa Express: AT 1 si AT 2 - construiti de ISS Reshetnev (pe standardul Express 1000) si utilizand echipament RF furnizat de Thales Alenia Space.
Ei vor fi operati de Russian Satellite Communications Co (RSCC).
AT 1 si AT 2 sunt doi sateliti geostationari de telecomunicatie.
AT 1 va fi plasat la slotul orbital 56 grade est, acolo unde opereaza astazi satelitii DirecTV 1R (al celor de la DirecTV) si Bonum 1 (al lui RSCC), urmand sa il inlocuiasca pe acesta din urma.
El este echipat cu 32 de transpondere in banda Ku, este deservit de doua panouri solare ce pot produce pana la 5.6 kW, cantareste 1.8 tone si va acoperi pentru urmatorii 15 ani, Europa de Est si Rusia.
AT 2 va fi plasat la 140 de grade logitudine estica de unde va asigura servicii in Rusia continentala. Satelitul este echipat cu 16 transpondere in banda Ku, cantareste 1.3 tone si poate genera un minim de 3 kW. Durata de viata este deasemenea estimata la 15 ani.
Parte a capacitatii celor doi sateliti este deja contractata de Eutelsat, un bun exemplu pentru interconectarea de la nivel global de care sufera economia mondiala astazi. Pentru ca aminteam la inceputul acestui articol de situatia incordata din mediul diplomatic, trebuie sa spunem ca parteneriatul EU-Rusia inceput in urma cu cativa ani este unul complex, relatiile de afaceri mergand mult mai departe de orizontul politic.
Dincolo de resursele energetice de care EU este dependenta, companiile europene au interese strategice in aceasta zona si desfasoara de multi ani afaceri de succes in Rusia.
Aminteam mai devreme ca partea de instrumentatie de la bordul lui AT 1 si AT 2 este construita de Thales Alenia Space. Dupa acelasi model, TAS coopereaza si cu cei de la Gazprom (un parteneriat despre care am mai scris in trecut) dar are contracte si in domenii conexe (securitate, energie etc).
Criza gazului alimenteaza tehnologia spatialahttp://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=200907061433Concernul rus Gazprom incearca sa recupereze teren prin lansarea unui nou satelit http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20121105051059In luna ianuarie a acestui an, TAS a anuntat ca i-a fost atribuita constructia satelitului Yamal 601
link
Revenind insa la cei doi sateliti lansati sambata, mentionam ca seria Express a fost inceputa in 13 octombrie 1994 cu satelitul Express 1 si a inlocuit mai vechile serii Gorizont (inceputa in 1978) si Gals (inceputa in 1990). Seria nu a fost lipsita de incidente, in 28 martie 2003 satelitul Express AM11 a fost lovit de un micrometeorit care a cauzat pierderea satelitului.
Momentan RSCC (Russian Satellite Communications Company) detine 8 sateliti Express: Express A4 la 14 grade vest, Express A2 la 103 grade est, Express AM44 la 11 grade vest, Express AM2 la 80 grade est, Express AM22 la 53 grade est, Express AM3 la 140 grade est, Express AM33 la 96.5 grade est, Bonum 1 la 56 de grade est. Lor li se adauga inca 19 transpondere subcontractate pe satelitul Eutelsat W4 de la 36 grade est.
Credit RSCCO serie de articole mai vechi Space Alliance despre satelitii rusesti Express:
Nou incident spatial- doi sateliti se ciocnesc in spatiu http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=200907061624Rusia este foarte aproape de a deorbita satelitul Express AM4 http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20120320085222Rusia a deorbitat cu succes satelitul Express AM4 http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20120328021439