Pe 3 aprilie 2014, US Air Force a reusit sa trimita pe orbita Pamantului un nou satelit militar din programul sau DMSP.
Lansarea a avut loc de la baza aeriana Vandenberg, la bordul unei rachet Atlas 5 versiunea 401 (cea care de altfel deserveste lansarile satelitiilor DMSP).
A fost un zbor scurt - initiat la 14:46 GMT si terminat cu separarea satelitului la 15:04 GMT - intr-o orbita circulara 'sun synchronous' cu altitudinea de 852 km si inclinatia de 98.9 de grade.
Perioada orbitala de 101.9 minute asigura zilnic o dubla scanare a Pamantului, astfel ca satelitul va putea tranzita aceeasi zona a Pamantului la acelasi interval orar in fiecare zi.
DMSP F 19 a costat 518 milioane de dolari si vine cu o intarziere de 2 ani (initial lansarea sa era programata pentru octombrie 2012). Acesta a fost si un eveniment aniversar, marcand a 115-a lansare a unei rachete Atlas.
DMSP a fost cunoscut initial ca DSAP (“Defense System Applications Program”) si ca DAPP (“Defense Acquisition and Processing Program”). US Air Force are o traditie de 50 de ani in programe meteorologice destinate armatei - primul program spatial de acest fel fiind dezvoltat inca din 1965.
Sateliti specializati asigura monitorizarea din punct de vedere meteorologic (de la imagini in spectrul vizibil pana la infrarosu al plafonului de nori, investigatii asupra compozitiei solului, investigatii asupra temperaturii la suprafata terestra etc), oceanografic si al interferentelor din atmosfera (de ex perturbatiile cauzate de fluxul solar) pentru operatiunile zilnice ale flotei de sateliti ai armatei SUA precum si a aviatiei militare.
In decembrie 1972 programul DMSP a fost declasificat astfel ca datele colectate au putut fi accesate si de comunitatea stiintifica civila. Astazi, satelitii DMSP sunt operati de NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration), impreuna cu restul satelitiilor meteo 'civili' ai SUA, in programe de tip 'Earth Observation'.
Satelitul F19 este al cincilea din blocul 5D3 al lui DMSP (bloc initiat in 1999) si al 52-lea satelit DMSP. Blocul 5D3 va fi inchis de lansarea, in anii urmatori, a lui F20.
Pentru operarea nominala sistemul american are nevoie de cate un satelit in fiecare din cele doua orbite functionale (una cu inclinatia de 98.8 grade si altitudinea nominala de 833 km si cealalta cu inclinatia de 98.9 grade si altitudinea nominala de 850 km).
Periodic sistemul primeste elemente noi, tocmai pentru a se preintampina intreruperea serviciului si cu atat mai mult cu cat nu se poate estima cu precizie cand un satelit vechi va deveni neoperational.
De cele mai multe ori, atata timp cat platformele vechi sunt inca functionale ele continua sa opereze ca back-up pentru noii sateliti.
Astazi DMSP are 7 sateliti activi (o parte functionand la capacitate redusa): F 12 (lansat in 1994), F13 (lansat in 1995), F14 (lansat in 1997), F15 (lansat in 2000), F16 (lansat in 2003), F17 (lansat in 2006) si F 18 (lansat in 2009).
Credit US Air Force