Elektro L2 si o poveste trista din Romania (partea 1)
05-01-2016 10:25
La inceputul lunii decembrie, mai precis pe 11 decembrie, Rusia lansa din Baikonur cel mai nou satelit meteo al sau, Elektro-L N2, sau pe scurt Elektro-L2. Am asistat atunci la o lansare la bordul rachetei ucrainene Zenit 3SLBF, echipata cu un modul auxiliar de propulsie de tip Fregat SB. Pornita la 13:45 UTC si intinsa pe durata a aproape 9 ore, incluzand trei activari ale lui Fregat care au transferat satelitul intr-o orbita GTO, lansarea a fost una pe deplin reusita, satelitul separandu-se cu succes apoi stabilizandu-se pe orbita, desfacandu-si panoul solar si pornind comunicatia cu statiile de sol.

La doar cateva ore distanta, dupa verificarea sistemelor satelitului, au fost executate o serie de manevre care au scazut excentricitatea orbitei si inclinatia orbitala. Apoi, in cele 3 saptamani care s-au scurs de la lansare pana astazi, satelitul a fost manevrat progresiv catre pozitia operationala finala, 77.8 grade est.
El este astazi undeva la 74.28 grade est, adica foarte aproape de tinta, si continua sa se deplaseze, urmand sa isi inceapa in scurt timp misiunea in flota ruseasca.
 
Racheta Zenit este o cooperare intre industria spatiala ucraineana si cea rusa. Doua variante, adaptate cerintelor specifice, se folosesc pentru lansari continentale si respectiv de pe platforma marina Odyssey. Ele sunt operate de companiile Land Launch si respectiv Sea Launch. Ultimele zboruri au avut loc in august 2013 (de pe uscat) si respectiv mai 2014 (de pe mare).
Asa cum am mai comentat in articolele noastre anterioare, industria ucraineana sufera profund de pe urma embargoului impus de partea rusa in urma conflictului din estul tarii. Desi teoretic alte doua zboruri Zenit mai sunt programate (platforma ucraineana de telecomunicatii Lybid 1 si misiunea astronomica ruso-germana Spektr-RG), este foarte probabil ca acesta sa fi fost cantecul de lebada al lansatorului ucrainean.

Desigur, iesirea din scena a lui Zenit afecteaza inclusiv companiile SeaLaunch si LandLaunch, insa Rusia, (care intre timp, in noul context politic international, a ales sa isi restructureze din temelii intreaga strategie spatiala) are variante si va aduce (foarte probabil) in flota celor doua companii una din versiunile Angara.
Ucraina insa nu are variante si, in pofida preturilor mici pe care le practica, a intrat in vrie, pierzand pe banda rulanta contracte, datorita imposibilitatii de a-si onora angajamentele fata de partenerii externi.


Continuarea in partea 2 a articolului.


Credit Roskosmos

jQuery Menu by Apycom