SpaceX se afla cu certitudine in fata unui an decisiv pentru evolutia viitoare a companiei. Pana acum Elon Musk a reusit sa pastreze controlul afacerii din Hawthorne evitand listarea la bursa ca in cazul altor afaceri ale sale. Supravietuirea in exclusivitate din resursele proprii ale patronului, i-a asigurat lui SpaceX stabilitatea de care avea nevoie. Modelul de business pe care Musk l-a gandit pentru perla imperiului sau a putut fi pastrat fara interferenta altor investitori, poate mai putin interesati de un orizont indepartat, cat de profitul pe termen scurt.
Succesele de etapa dar si tineretea/entuziasmul echipei l-au ajutat in acest sens, insa situatia s-ar putea schimba pe viitor, o data cu cresterea companiei si a numarului de angajati, a diversificarii portofoliului de clienti, a asteptarilor din piata, a presiunii concurentei etc. Ramane de vazut daca Musk va reusi sa adapteze strategia la noile provocari pe care le are in fata.
SpaceX, pana acum la limita profitabilitatii, partial datorita investitiilor in cercetare facute si partial datorita preturilor scazute pe care este nevoita sa le practice pentru a face rost de contracte, a supravietuit pana in prezent ‘cu bani de acasa’ asa cum se spune.
Adica sustinuta financiar din alte afaceri derulate de Musk si partenerii sai, care au jucat inteligent, combinand mai multe domenii de activitate. Printre ele si Tesla Motors Inc, compania auto pe care a mizat miliardarul american. Evolutia recenta a preturilor carburantilor a schimbat complet insa regulile jocului, Tesla Motors neindeplinindu-si in totalitate obiectivul trasat in 2015, cand intrarea modelului X pe piata (septembrie 2015) ar fi trebuit sa asigure un suflu nou companiei.
De altfel evolutia pretului actiunilor vorbeste de la sine, valoarea prabusindu-se la inceputul lunii ianuarie la un minim de 171 de dolari, undeva la nivelul anului 2013, cand vanzarile companiei erau in plina crestere, influentate de lansarea cu un an mai devreme a modelului S.
In aceste conditii este foarte probabil ca SpaceX sa trebuiasca sa se descurce singura/sa devina profitabila. Situatia este si mai complicata dupa ce in 2015 compania, pentru a putea elimina monopolul ULA pentru lansari guvernamentale, a trebuit sa liciteze preturi foarte scazute. Este adevarat ca ULA nu a putut concura si s-a retras benevol de la licitatie astfel ca SpaceX s-a ales spre exemplu cu contractul de lansare al viitorilor sateliti GPS 3. Insa asteptarile sunt mari: compania trebuie sa respecte calendarul, iar fiabilitatea rachetelor sale trebuie sa fie la acelasi nivel cu Atlas 5 sau Delta 4, in conditiile unui buget restrans.
Nu trebuie uitate deasemenea obligatiile asumate pentru aprovizionarea ISS, cargourile Dragon trebuind sa zboare regulat spre Statia Spatiala Internationala (primul pe anul acesta nu mai departe de luna martie).
Apoi mai sunt si clientii comerciali. Multe companii au cumparat zboruri ieftine la bordul lui Falcon 9 pe vremea cand SpaceX era la inceput de drum, oferind in alb un certificat de incredere. Insa asteptarile lor trebuie indeplinite, in special in privinta termenelor de livrare, fiecare zi de intarziere costand milioane de dolari.
Lista va fi deschisa la sfarsitul lunii martie cu SES 9 (pentru acest zbor SpaceX a anuntat ca va folosi versiunea cea mai noua, Full Thrust sau FT cum este ea cunoscuta, a lui Falcon 9, recent partial calificata din punct de vedere tehnic; insa pentru a elimina riscurile, si in lumina problemelor intampinate la aterizare in ultima perioada, se va renunta la recuperarea treptei intai) si va fi continuata probabil cu ABS 2A/Eutelsat 117 West B si AMOS 6. Poate chiar primul satelit geostationar al Bulgariei sa ajunga pe orbita Pamantului anul acesta (neconfirmat deocamdata).
Va urma.
Credit SpaceX