SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 2)
01-03-2016 13:03
Continuam articolul nostru publicat in urma cu cateva zile, aruncand o privire la urmatorul zbor al lui SpaceX in 2016, care ne-a tinut in tensiune pana acum,cu 3 amanari succesive saptamana trecuta, ultima data duminica, atunci cand cronometrul s-a oprit chiar in ultima secunda.

Aceasta este a doua lansare a companiei americane pe anul in curs, dupa ce SpaceX s-a intors la zbor in 16 ianuarie 2016 (la numai o zi dupa ce China realiza prima lansare a anului), o data cu plasarea pe orbita a lui Jason 3, un proiect comun americano-european. 
Din pacate atunci, desi lansarea in sine a fost reusita, nu acelasi lucru se poate spune si despre incercarea de aterizare la punct fix a treptei intai a lui Falcon. Spre deosebire de misiunea din decembrie cand pentru prima data SpaceX reusea recuperarea rachetei intr-un zbor oficial (la acea data la sol), in ianuarie scenariul de zbor a fost mult mai complicat, cu o coborare deasupra unei barje ancorate in largul marii. Asa cum ne aducem aminte, unul din picioarele de sustinere a treptei intai a cedat si intreg ansamblul a explodat.


Ce urmeaza?
Asa cum aminteam la inceputul articolului, saptamana trecuta ar fi trebuit sa aiba loc a doua lansare SpaceX pe 2016. Am avut insa parte de ceva adrenalina la Cape Canaveral, dupa ce zborul a fost amanat de 3 ori.
Sa speram ca cel putin in aceasta noapte Falcon 9 va reusi sa zboare in sfarsit si sa risipeasca presiunea de pe umerii inginerilor. Iar daca aterizarea la punct fix reuseste, cu atat mai bine.

Pasagerul este SES 9, un satelit construit de Boeing, pentru compania SES, cu sediul in Luxemburg. Este vorba despre o platforma de telecomunicatii geostationara, de tip BSS-702HP, cantarind 5.3 tone si avand la bord 81 de transpondere in banda Ku. O intarire a nodului de comunicatii 108.2 grade est pe zona Asia pntru operatorul european.
Racheta Falcon 9 este teoretic pregatita de zbor, un ultim test (asa numitul ‘Static Fire’ pentru motoarele Merlin 1D) avand loc in urma cu o saptamana, lunea trecuta, la Cape Canaveral. Asa cum experienta de zilele trecute ne-a aratat-o, ultimele modificari ale sistemelor rachetei sunt departe de a fi perfecte.
Problemele tehnice de ultim moment raman factorul cheie in decizia de a lansa sau nu, insa nu trebuie uitata conditiile meteo care trebuie sa se incadreze in limitele acceptabile pentru procedurile de zbor.
Ca de obicei, evenimentul va fi transmis in direct si pe pagina noastra Space Alliance Live Event.
www.spacealliance.ro/live
Ce trebuie amintit in acest context: spuneam in prima parte a articolului nostru ca, in urma aterizarii nereusite dupa lansarea anterioara a lui Jason 3, dar si pentru a oferi o compensatie celor de la SES, al caror satelit a trebuit sa astepte pentru a ajunge la zbor, SpaceX a decis sa modifice scenariul de zbor, transportandu-l pe SES 9 intr-o orbita GTO cu altitudinea perigeului mai mare. Un avantaj pentru satelit care va ajunge in orbita GEO mai repede si cu un consum al combustibilului propriu, mai scazut.
Managementul lui SES a salutat decizia celor de la SpaceX, apreciind-o, mai ales ca, asa cum aratau datele initiale, s-ar fi sacrificat aterizarea la punct fix. Lucrurile s-au schimbat intre timp si inginerii lui SpaceX au decis sa incerce din nou recuperarea primei trepte a rachetei. Din nou pe barja, in mijlocul apelor. Adica exact ce nu s-a reusit pana acum (asa cum aminteam mai devreme, pe uscat tehnologia a fost deja demonstrata in zboruri de test dar si comerciale).


Credit SpaceX

jQuery Menu by Apycom