Discutam in precedentul nostru articol din seria dedicata companiei americane SpaceX despre mult asteptata rutina de zbor atinsa in urma a patru aterizari reusite cu treapta intai a lui Falcon 9: trei pe mare si una pe uscat. Ele ar fi trebuit sa demonstreze in sfarsit fiabilitatea sistemelor cu ajutorul carora SpaceX spera sa revolutioneze domeniul lansarilor spatiale si in egala masura ar fi trebuit sa ofere un pic mai multa incredere clientilor.
Dincolo de entuziasmul general din randul publicului larg, atrageam la acel moment atentia asupra vulnerabilitatilor de conceptie, inca existente in designul lui Falcon 9 si care pot provoca probleme in anumite situatii. Lucru care din pacate s-a dovedit adevarat, confirmand in lansarea din 15 iunie 2016 ca Falcon 9 nu a depasit faza de dezvoltare si este in continuare foarte departe de a fi infailibila, in special pe mare.
Dupa cum se stie, la acea data, Falcon 9, in versiunea sa 1.2, lansa doi sateliti de telecomunicatie: Eutelsat 117 West B si respectiv ABS 2A, fiecare in valoare de aproximativ 100 de milioane de dolari. Zborul lor impreuna nu era intamplator, asa cum vom vedea mai tarziu.
Eutelsat 117 West B, un satelit de aproape 2 tone, construit pe o platforma Boeing BSS-702SP dotata cu 48 de transpondere in banda Ku, dar si cu un echipament de tip WAAS (Wide-Area Augmentation System) pentru Autoritatea Aeronautica Americana FAA, va opera, dupa cum spune si numele, la 117 grade vest (mai exact 116.8 grade vest), sub umbrela Eutelsat Americas (fostul Satmex).
ABS 2A, un satelit similar (2 tone, platforma Boeing BSS-702SP, 48 de transpondere in banda Ku), face parte dintr-o intelegere anterioara de colaborare intre Satmex si ABS (Asia Broadcast Satellite) ce includea 4 sateliti (primii doi, Eutelsat 115 West B si ABS 3A sunt deja pe orbita).
ABS 2A va completa serviciile celor doua companii la 75 de grade est.
Desi lansarea a fost una reusita, cei doi sateliti ajungand cu bine in orbita dorita, recuperarea treptei intai nu a mai functionat. Impactul cu barja a fost unul dur, poate cel mai dur asa cum atragea atentia Elon Musk, insa din fericire ea nu a fost afectata major.
Problema a fost ulterior localizata deoportiva in sistemul de propulsie cat si in cel de control al zborului, insa inginerii de la SpaceX au subliniat inca o data ca echipamentele sunt inca in faza experimentala pentru aceste incercari de aterizare (la randul lor optionale) si au recunoscut cu fair play ca mai este mult de lucru la ele.
Vom continua.
Credit SpaceX/Eutelsat/ABS