Ne aducem aminte din articolele publicate pe site la inceputul lunii septembrie de problemele lansatorului PSLV din zborul C39 si de imposibilitatea de a plasa pe orbita cel mai nou satelit de navigatie al Indiei, IRNSS 1H.
Satelitul ramasese blocat in interiorul capsulei protectoare ce era atasata treptei superioare si in ciuda eforturilor depuse de ingineri nu s-a mai putut face nimic, el fiind declarat in cele din urma pierdere totala. Un accident care a afectat ISRO atat financiar cat si din punct de vedere al credibilitatii internationale, intrerupand o serie extraordinara a lansatorului indian de clasa mica, ce era considerat pana atunci unul din cele mai fiabile din lume.
A urmat o investigatie amanuntita, pe perioada careia toate zborurile PSLV au fost intrerupte. Sistemul pirotehnic care asigura desfacerea si indepartarea capsulei protectoare pare sa fi fost de vina pentru acest accident.
Intre timp, treapta superioara a lui PSLV continua sa orbiteze Pamantul si desi au trecut aproape doua luni de la lansare, pare ca suntem inca departe de o reintrare, cu o traiectorie 164 km x 6106 km - in principal datorita profilului balistic al ansamblului.
Cu ancheta aproape de finalizare, ISRO vrea sa mearga mai departe cat mai curand posibil, pentru ca agenda sfarsitului de an este aglomerata. Reintoarcerea la zbor a lui PSLV s-ar putea intampla, in functie de gradul de pregatire al pasagerilor, fie cu IRNSS 1I (o noua platforma de navigatie care ar trebui sa ia locul satelitului pierdut la sfarsitul lui august, acesta la randul sau fiind un inlocuitor pentru primul satelit al constelatiei IRNSS, 1A), fie cu un nou satelit de observare a Pamantului din seria Cartosat, ce urmeaza sa fie insotit de 30 de nanosateliti.
PSLV C 39, un accident de manual (partea 1)
http://spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20170909113630
PSLV C 39, un accident de manual (partea 2)
http://spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20170910130930
Credit ISRO