Primul zbor Falcon Heavy, dintr-o alta perspectiva (partea 1)
08-02-2018 13:42
Publicam acest prim articol dintr-o serie dedicata primei lansari Falcon Heavy, la doua zile de la acest eveniment, incercand sa depasim euforia de moment ce a fost traita la nivel planetar si sa vedem, la rece, ce inseamna acest zbor pentru industria spatiala. Nu este un articol usor cu care presa v-a obsinuit, dimpotriva, insa credem ca aduce o perspectiva ce merita luata in consideratie.

In primul rand trebuie spus ca cei de la SpaceX si-au facut foarte bine treaba, pregatind profesionist, pana in cele mai mici detalii acest eveniment: decizii surpriza ce au starnit controverse (cum a fost plasarea autoturismului personal al lui Elon Musk pe post de incarcatura - ceva simbolic, un gest de copil rebel, o ironie sau pur si simple o demonstratie de forta?), amanari urmate de scurgeri de informatii incomplete pe internet etc, toate au pregatit publicul, l-au tinut cu sufletul la gura si au creat asteptari; pentru prima data de la terminarea programului Apollo, oameni obisnuiti au redescoperit domeniul spatial, traind in direct o lansare si au putut prin intermediul celor de la SpaceX sa viseze la viitorul umanitatii in spatiu, depasindu-si, chiar si virtual, conditia sociala.
Audientele vorbesc de la sine si nu trebuie sa comentam mai mult asupra acestui subiect.


In lipsa unor personalitati autentice in viata publica, dominata de o clasa politica pierduta in interese marunte, fara calitati si fara o viziune pe termen lung, Elon Musk a devenit un fel de erou planetar. Imaginea sa a fost construita piramidal si Musk stie ca trebuie sa vina permanent cu cate ceva care sa hraneasca asteptarile publicului (masini, trenuri, energie, toate au fost abordate). A reusit in aceasta proiectie a imaginii sale, devenind pentru multi omul providential care poate schimba viata intregii umanitati si ocupand intr-un mod inteligent locul lasat vacant de Steve Jobs.


Chiar daca toata aceasta constructie este controversata, Elon Musk este totusi omul care livreaza: multe din concepte nu sunt noi, asa cum de multe ori se spune, dar el are meritul de a fi omul potrivit la timpul potrivit – inaintea sa altii au esuat, nu pentru ca erau neaparat mai putin talentati ci pur si simplu pentru ca au fost prea inaintea timpului lor. Impreuna cu echipa sa Musk a reusit sa mute toate aceste concepte de pe masa de proiectare in practica si, ajutat de accesul la tehnologie (patente si tehnologii declasificate de NASA, infrastructura pusa la dispozitie, contracte de lansare etc) a reusit sa depaseasca faza critica a debutului, cand costurile in cercetare pot distruge o companie.


Chiar si existenta lui Falcon Heavy se datoreaza, in mare parte Agentiei Spatiale Americane, care a creat cererea pentru o astfel de racheta, care altfel nu s-ar potrivi pietei de sateliti din prezent (viitoarele programe in spatiul larg, unul dintre ele avanpostul ce urmeaza a fi construit dincolo de Luna): structuri de dimensiuni mari si greutate insemnata vor trebui transportate periodic in spatiu; la schimb executivul american le promite companiilor private accesul la resursele nelimitate din spatiu (vezi documentul semnat de Senat pentru exploatarea asteroizilor etc). Elon Musk are asadar beneficii, dar si obligatii fata de guvern, si mai departe fata de americanii de rand.


Spuneam mai sus ‘impreuna cu echipa’. Istoria este un pic nedreapta si Elon Musk culege toti laurii, insa adevarul este ca nimic un ar fi putut fi realizat fara efortul de echipa; Musk nu ar exista fara inginerii sai, dar nici inginerii nu ar fi reusit sa aiba acces la resurse sau la sprijinul guvernamental fara un negociator si organizator ca Musk. Totul trebuie vazut ca un intreg si acesti oameni, care nu sunt mentionati in nici un articol de presa trebuie la randul lor apreciati, pentru un efort, la unii de 15 ani.
   
Ca sa intelegeti mai bine SpaceX, trebuie sa vedeti cum s-a dezvoltat compania si ce inseamna ea dincolo de racheta care asteapta pe rampa de lansare; incepem printr-o serie de prezentari oficiale din anul 2010, practic la jumatatea drumului parcurs pana astazi:








 

Continuarea in partea a doua a articolului.


Credit SpaceX

jQuery Menu by Apycom