Primul zbor Falcon Heavy, dintr-o alta perspectiva (partea 2). Elon Musk, eroul
09-02-2018 16:34

Continuam seria dedicata primei lansari Falcon Heavy cu in articol despre Elon Musk, protagonistul principal al acestei povesti de succes care este pana in acest moment SpaceX.

Elon Musk este cu siguranta una din personalitatile cele mai mediatizate in acest moment: se vorbeste despre el in cele mai indepartate colturi ale lumii, este un fel de erou planetar, prin intermediul carora, oameni obisnuiti, pierduti poate in existentele lor banale, constransi de tot mai multe reguli in societatea moderna, pot din nou visa.



In egala masura, o sursa de inspiratie pentru artistii moderni, dupa cum se poate observa.





Astazi SpaceX, cu Elon Musk la conducere, si-a depasit conditia de companie mica, devenind un veritabil grup industrial, care, daca nu se vor face niste greseli capitale (de subliniat acest lucru pentru ca faza critica, costisitoare, a dezvoltarii de sisteme nu a trecut si din acest motiv compania nu este inca sustenabila doar din propriile incasari), va creste exponential in anii viitori.


Pentru Musk, care recent declara “ca antreprenor te simti mereu pe marginea prapastiei” este o responsabilitate suplimentara si o presiune pe masura. Ca in orice companie, trecerea de la conditia de afacere de familie la corporatie nu este simpla – vechiile interactiuni din micul grup de ingineri care au fost nucleul SpaceX se vor modifica, lantul decizional va fi ingreunat de directori interpusi pe diferite paliere, produsele vor deveni si mai complexe, vor fi tot mai multi angajati si tot mai multe filiale, afacerile se vor extinde dincolo de teritoriul american etc.

 
Asta ca sa nu mai mentionam diversificarea portofoliului, pe care multa lume o scapa din vedere: peste doar cateva zile Musk va ataca un alt segment al sectorului spatial, sperand sa reuseasca acolo unde altii au esuat in trecut - multiconstelatiile de sateliti sau mai direct productia de masa in domeniul satelitiilor. Daca va reusi in ceea ce si-a propus, va fi o schimbare de paradigma poate mult mai importanta decat la lansatoare pentru ca aplicatiile spatiale vor deveni foarte accesibile (platforme plug-and-play, scalabile, construite  in timp scurt, cu bani putini).


Starlink, caci acesta este numele megaconstelatiei pe care SpaceX a inregistrat-o formal anul trecut (mai multe detalii tehnice intr-un articol viitor), va primi primele unitati de test saptamana viitoare, reusind sa deschida inaintea competitorilor de la OneWeb/Airbus care au programat primul zbor abia in martie.


Din nou, Musk joaca foarte inteligent: este constient ca acesta va fi un efort financiar mult mai mare decat construirea lui Falcon Heavy; foarte probabil nu si-l permite si va incerca sa lanseze in regie proprie doar primii sateliti, apoi, cand interesul va fi foarte mare, va aduce alaturi si alti investitori care vor finanta restul programului, primind la schimb acces la o retea de comunicatie globala (spre exemplu producatori mari de telefoane mobile care isi vor vinde echipamentele direct cu pachete de comunicatie incluse).


Prin Starlink Musk isi va interconecta toate afacerile deschizand oportunitati noi pentru viitor (masini, trenuri sau sisteme de transport aerian autonome, Internet Of Things etc) dar in acelasi timp va crea, artificial daca putem spune asa, o piata mult mai mare pentru propriile sale lansatoare (de la ritmul industriei de azi de maxim cateva zeci de zboruri anual, la sute de zboruri).

 

Musk, care ramasese cu experiente proaste din trecut cand a fost fortat sa se retraga din PayPal, a reusit pana acum sa evite listarea la bursa a SpaceX, considerand ca pierderea deciziei majoritare in consiliul de administratie ar fi o chestiune care ar putea opri dezvoltarea companiei.
Constient de posibilitatile de crestere, el a pus din acest punct de vedere, pe alt palier SpaceX fata de Tesla sau celelalte afaceri in care este implicat, ele fiind considerate nestrategice si acolo unde capital de la investitori externi a fost binevenit.  


Musk are experienta in pozitii de conducere, nu este la prima afacere si are cea mai mare calitate a unui manager: stie sa isi aleaga oamenii, sa se incojoare de talente, stie ca pentru a reusi are nevoie de cea mai buna echipa.


Totusi, chiar daca formal decizia ii va apartine in continuare, lucrurile se vor schimba: fortat de acest aparat administrativ pe care il are in spate, libertatea sa de miscare va fi mult mai redusa decat pana acum; nu va mai fi un “one man show”, consilierii vor avea si ei un cuvant de spus – acest lucru este deja vizibil in politica de PR a companiei si probabil se va accentua pe viitor.

 
Va reusi Musk sa pastreze viu spiritul dinamic care a transformat SpaceX intr-un proiect de succes sau va fi acaparat de propria companie, asa cum s-a intamplat cu Steve Jobs in trecut? Asa cum tot el a spus “spera ca succesul sau sa inspire companii si din alte tari si pentru binele general competitia sa se accentueze”.

Continuarea in partea a treia a articolului.


Primul zbor Falcon Heavy, dintr-o alta perspectiva (partea 1)
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20180208133627


Credit A. Altimer/Onesky/Klamek/SpaceX



jQuery Menu by Apycom