Rachete 'made in Germany'. Partea 2
06-11-2020 02:21
Prima runda de finantare in programul de dezvoltare a sistemelor de lansare comerciale in Europa, a fost semnata acum trei zile, pe 3 noiembrie. Este vorba despre un total de 1.5 milioane de euro de la ESA care vor merge catre trei companii germane: Rocket Factory din Augsburg, Isar Aerospace din Ottobrunn si HyImpulse Technologies din Neuenstadt am Kocher . Companii de care aminteam in prima parte a articolului nostru (despre Rocket Factory chiar am si scris).

Cele trei primisera o finantare similara si de la Agentia Spatiala Germana, DLR, in iulie, ca parte a unui program de 25 de milioane de euro pentru startupuri rulat de guvernul de la Berlin prin BMWi – ministerul economiei si energiei.
DLR a redactat si o scrisoare de recomandare catre ESA, pentru a le sustine in competitia europeana, o scrisoare care s-a dovedit ca le-a ajutat in raport cu competitorii.

Suma este mai mult simbolica pentru faza de dezvoltare in care se afla cele trei companii, unde cheltuielile sunt in mod normal foarte mari, fiind nevoie de echipamente industriale, plata personalului, bani de teste etc.

Insa cel putin marcheaza debutul operational al programului Boost! (ESA's Commercial Space Transportation Services and Support) semnat anul trecut la consiliul Space19+ al ministrilor de resort. Atunci, sub presiunea activitatilor intense desfasurate peste ocean, cu puzderia de companii comerciale, mai mici sau mai mari care au inundat piata serviciilor de lansare, Agentia Spatiala Europeana a admis ca Europa are o problema in aceasta privinta si ca trebuie sa reactioneze in anii urmatori, in afara umbrelei traditionale a operatorului Arianespace.

Asa cum aminteam si in prima parte a articolului, Comisia Europeana isi doreste deasemenea foarte mult sa aiba cel putin o racheta disponibila pentru lansare de pe teritoriul eruopean, vazand acest lucru ca pe o prioritate strategica, mai ales ca variantele discutate in trecut (zboruri din Regatul Unit) au picat dupa Brexit.

Runda aceasta de finantare este rezultatul unei competitii deschise in aprilie, insa o alta transa de propuneri (la care vor participa si alte companii europene, in special din Spania si Italia) va fi acceptata pe 22 noiembrie. Pe termen lung, pana in 2022, cat ar trebui sa acopere programul Boost!, competitia va ramane deschisa (permanent Announcement of Opportunity), ESA urmand sa reevalueze punctual alte initiative private.

Boost! are doua elemente distincte: Commercial Space Transportation Services (Element 1) si Support to Participating States (Element 2). Prin primul companiile pot aplica direct la ESA pentru a le fi evaluate propunerile, in timp ce al doilea se adreseaza agentiilor spatiale nationale, care preiau proiecte considerate importante in tarile de origine si le promoveaza la nivel european.
Dupa cum se vede este o organizare stufoasa, cu negocieri geopolitice complicate intre statele membre,  insa intamplator in aceasta perioada Germania a fost intr-o pozitie favorabila pentru a-si apara interesele nationale, asigurand presedintia UE si avand in fruntea ESA un director german.
In mod sigur departe de supletea industriei New Space americane, cu dinamica ei spectaculoasa cu care ne-a obisnuit in ultimul timp (tehnica-noi solutii de scadere a costurilor si de crestere a frecventei prin reutilizabilitate, dar si din punct de vedere al capitalului econimic sau uman angrenat). Ramane de vazut daca, chiar in aceasta organizare, programul va reusi sa isi atinga obiectivele sau daca vom ramane ca si pana acum la stadiul de promisiuni si machete.


Rachete 'made in Germany'. Partea 1
http://spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20201005024533

Credit ESA

jQuery Menu by Apycom