Prima lansare europeana de la debutul pandemiei
17-08-2020 04:15
Compania europeana Arianespace a revenit in activitate dupa pauza fortata impusa de epidemia Covid.
O racheta Ariane 5 ECA a zburat duminica 15 august de la baza spatiala din Kourou. Revenirea ar fi trebuit sa aiba loc in iulie, insa misiunea ei a fost amanata initial din cauza vremii capricioase, apoi din cauza descoperirii unui senzor defect care a trebuit fi inlocuit.

Aceasta a fost a treia lansare europeana a anului, dupa ce aceeasi Ariane 5 mai zburase in ianuarie si februarie. Avem asadar o pauza de 6 luni in programul spatial european, care a ramas mult in urma concurentei: in acest moment China si SUA au cate 22 de lansari in cont, iar Rusia are 9.
Spuneam la inceputul anului ca Arianespace astepta de la 2020, 22 de lansari.


Misiunea aceasta a lui Ariane 5, denumita oficial VA 253, a fost si un zbor aniversar, avand numarul 300 de la debutul centrului din Guiana Franceza in anii 70. 253 din acestea sub umbrela operatorului Arianespace.

Scenariul de zbor a fost unul clasic pentru varianta ECA, cea mai performanta a lui Ariane 5, cu o injectie in GTO 250 km x 35786 km x 6 grade inclinatie fata de Ecuator, insa de aceasta data am avut parte de 3 pasageri la bord, cu o greutate insumata de 9.7 tone. Echipamentul auxiliar a cantarit si el 700 de kg, astfel ca masa totala pe care racheta a trebuit sa o ridice de la sol s-a ridicat la 10.4 tone.
Un record de greutate si o crestere a performantelor lansatorului, dupa o serie de imbunatatiri tehnice ce i-au fost aduse in ultima perioada.

Nu au fost probleme, Ariane 5 achitandu-se cu brio de misiune, impreuna cu ajutorul acordat de statiile de sol din Ascension, Malindi si Libreville.
Primul satelit separat a fost Galaxy 30 la 27 de minute si 47 de secunde in zbor, apoi MEV 2 la 34 de minute si 22 de secunde in zbor si in sfarsit, BSAT-4b dupa 47 de minute si 39 de secunde.


Galaxy 30 este cel mai nou satelit telecom in flota Intelsat. El a fost construit de Northrop Grumman pe platforma GEOStar-2.4E si cantareste 3.2 tone.
El are la bord transpondere in banda C, Ku si Ka, dar si un echipament de tip L-band Wide Area Augmentation System pentru FDA (Federal Aviation Administration).
El va merge la 125 de grade longitudine vestica, de unde va furniza servicii pentru tot continentul nord american.

MEV 2 este construit tot de Northrop Grumman pentru Space Logistics LLC, o subsidiara a sa. El este o platforma GeoStar 3 de 2.8 tone, comunicand cu solul in banda C si Ku.
Echipat cu dubla propulsie (chimica si electrica) el este a doua misiune de extindere a duratei de functionare a satelitiilor geostationari operata de cei de la Space Logistics. MEV 1, lansat in octombrie 2019, andocase si manevrase cu succes satelitul Intelsat 901. Prima tinta a lui MEV 2 va fi satelitul Intelsat 1002 (care este folosit si de operatorii romani de cablu pentru transmisia programelor TV), iar dupa manevrarea lui, MEV 2 se va desprinde si se va cupla unui alt client.

Prima misiune comerciala de extindere a duratei de operare a unui satelit. Partea 1
http://spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20200228144010
Prima misiune comerciala de extindere a duratei de operare a unui satelit. Partea 2
http://spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20200301013104

Prima misiune comerciala de extindere a duratei de operare a unui satelit. Partea 3
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20200501075456

BSAT-4b este un satelit ce furnizeaza servicii DTH UHD (4K/8K) pentru compania japoneza BSAT (Broadcasting  Satellite  System Corporation). Construit de cei de la Maxar pe standardul L1300, BSAT-4b cantareste 3.5 tone la lansare si va merge la 110 grade est.

Credit Arianespace

jQuery Menu by Apycom