Pentru prima data in 2020, racheta Proton M, impreuna cu modulul auxiliar de propulsie Breeze M, a fost scoasa pe rampa de lansare 200/39 a complexului spatial din Baikonur.
Ea trecuse printr-o serie de verificari amanuntite, dupa ce in martie, in urma unor teste se gasisera o serie de defecte la asamblare.
Zborul de pe 30 iulie a fost dedicat lui RSCC (Russian Satellite Communications Company), compania de stat care gestioneaza satelitii de telecomunicatie ai tarii.
Pasagerii au fost Ekspress 80 si Ekspress 103, doi sateliti telecom construiti de furnizorul traditional al industriei spatiale ruse, ISS Reshetnev. De fapt doar platforma este construita in Rusia, pentru ca echipamentul de comunicatie vine de la TAS I (Thales Alenia Space Italy). TAS are o cooperare de mult timp pe aceasta nisa cu industria rusa.
Ekspress 80 cantareste 2.1 tone si este o platforma Ekspress-1000N pe care au fost montate 16 transpondere in banda C, 20 de transpondere in banda Ku si 1 transponder in banda L. Cu o durata nominala de viata de 15 ani, el va fi plasat la 80 de grade longitudine estica, acolo unde il va inlocui in serviciu pe Ekspress AM 22.
Ekspress 103 este deasemenea o platforma Ekspress-1000N cu 6 transpondere in banda C, 20 de transpondere in banda Ku si 2 transpondere in banda L. Contrar la ceea ce spune numele, el va merge la 96.5 grade longitudine estica, nodul de 103 grade longitudine estica pentru care fusese initial programat, ramanand de rezerva pentru viitor (deocamdata satelitii mai vechi din aceasta locatie fiind in stare tehnica buna). El este usor mai greu decat copasagerul sau, datorita consumului suplimentar de combustibil necesar plasarii pe orbita (2.2 tone).
Revenind la misiunea rachetei Proton M, ea s-a desfasurat pe durata a peste 18 ore, cu 5 activari ale modulului Breeze M, care au adus pasagerii pe o traiectorie de transfer supersincrona (apogeul deasupra altitudinii geostationare - un scenariu preluat cu succes de SpaceX dupa modelul lansarilor rusesti): 16600 km x 54900 km x 0.7 grade.
Desi greutatea a fost de doar 4.4 tone (departe de capacitatea de 6 tone in GTO pe care Proton M o are teoretic), scenariul a dus la cel mai lung zbor de pana acum (17 ore si 59 de minute pana la separarea lui Ekspress 80 si respectiv 18 ore si 16 minute pana la separarea lui Ekspress 103). Aproape de limita constructiva a lui Breeze M, ale carui baterii functioneaza pana la 24 de ore.
Din GTO, cei doi sateliti vor manevra pana deasupra Ecuatorului, scazandu-si inclinatia orbitala si pozitionandu-se la longitudinea corecta cu ajutorul propulsiei electrice de la bord.
Rusia ajunge astfel la 9 zboruri pe anul in curs, reprezentand 15% din numarul lansarilor globale.
Relativ departe de cele 22 de zboruri chineze sau americane, insa de remarcat ca programul spatial rusesc isi pastreaza cadenta sa obisnuita, fara fortari dar in acelasi timp asigurand serviciile de baza de care are nevoie Moscova.
Articole mai vechi:
Rusia a deorbitat cu succes satelitul Express AM4
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20120328021439
Rusia a lansat cu succes satelitul Express AM6
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20141023145955
Rusia continua programul spatial
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20140319082743
Un nou accident al rachetei rusesti Proton
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20140519143557
Express AM8
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20150920140920
Credit Roskosmos