Un an si jumatate a durat pana cand ABL Space Systems a fost gata de primul sau test orbital. Ar fi putut fi mai scurt (data initiala de lansare a misiunii Demo-1 fusese 14 noiembrie 2022), insa o serie de probleme tehnice au amanat succesiv zborul, pana pe 11 ianuarie 2023.
Cu ceva intarziere, insa nu vom lasa necomentat acest eveniment, pentru ca el este important in contextul a ceea ce, generic se numeste, New Space.
Revenind, misiunea Demo-1 a zburat de pe rampa LP-3C a complexului Pacific Spaceport din Kodiak, Alaska. Zborul inaugural ar fi trebuit sa fie de la complexul LC-576E din Vandenberg, dar intre timp planurile s-au schimbat.
Racheta RS 1 a celor de la ABL, a avut la bord doi sateliti experimentali pentru compania VariSat LLC. Impreuna ei cantaresc 22 kg, nici macar aproape de capacitatea de transport a lui RS 1.
VariSat 1A si 1B sunt Cubesat 6U, destinati comunicatiilor maritime in banda HF (3-30 MHz). Sunt primele platforme, de test, ale companiei VariSat si, datorita orbitei joase pe care ar fi trebuit lansati (200 km x 350 km x 87 de grade inclinatie), nu ar fi trebuit sa stea mai mult de doua luni in spatiu; misiunea lor ar fi trebuit sa se incheie printr-o reintrare naturala in atmosfera.
Din pacate nu s-a ajuns acolo, pentru ca, la scurt timp dupa lansare, motoarele treptei intai s-au oprit in zbor si intreaga racheta s-a prabusit peste rampa de lansare, provocand, se pare, o explozie acolo. Nu ar fi pentru prima data cand o racheta explodeaza, dar, de fiecare data cand ea este aproape de rampa, sistemele de siguranta nu sunt eficiente si distrugerile sunt, de cele mai multe ori, semnificative; ne amintim aici numai celebrele accidente din trecut ale lui Orbital Sciences Corporation.
Pagubele si cauza accidentului, sunt in continuare sub lupa comisiei de investigatii a autoritatii federale FAA, insa, este greu de crezut ca zborurile vor fi reluate curand; o a doua misiune de test, Demo-2 era programata tot de acolo anul acesta, in timp ce o a treia, un zbor demonstrativ pentru NASA, era in discutie, cel mai probabil din Vandenberg.
Compania nu duce lipsa de rachete, de fapt in articolul nostru anterior spuneam ca se lucra deja simultan la 5 unitati (intre timp, dupa ultimele runde de finantare volumul a crescut), in timp ce operatiunile de sol erau extinse la 5 locatii de lansare pe teritoriul american si una in Scotia; o alta baza mobila, la dispozitia armatei americane, se pregateste pentru anii viitori.
RS 1 copiaza, ca multe alte companii astazi (Rocket Lab cu al lor Electron este poate exemplul cel mai potrivit pentru ca este deja un sistem care si-a dovedit deja succesul), o arhitectura simpla, fiabila si ieftina din punct de vedere industrial, brevetata de Elon Musk pentru Falcon 9: o configuratie in doua trepte, prima cu 9 motoare identice, dispuse radial, iar a doua treapta avand un alt motor de acelasi tip, dar adaptat functionarii la altitudine mare.
Initial interesata de achizitia de motoare de la Ursa Major Technologies, ABL a preferat in final, din ratiuni strategice, sa isi dezvolte propriile motoare. Astfel se poate adapta fluxul industrial de productie in functie de cerintele pietei si se poate scadea pretul pentru a atrage mai multi clienti; momentan acesta este anuntat la 12 milioane de dolari pentru o incarcatura maxima de 1350 kg in LEO.
Motorul de baza al lui RS 1 se numeste E2 si foloseste o combinatie de LOX si RP1. Dezvolta 53.8 kN in configuratie normala la nivelul marii (in total 484 kN pentru 9 motoare in prima treapta a rachetei) si 57 kN in vacuum.
RS 1 este o racheta cu corp metalic, un diametru mediu de 1.8 metri si o lungime de 26.8 metri. Doua capsule protectoare au fost pregatite, ambele din duraluminiu, cu separare simpla, aerodinamica, fara alte dispozitive pirotehnice.
Articole mai vechi:
ABL Space Systems isi anunta intrarea pe piata micilor lansatoare. Partea 1
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20210620013654
Vom continua
Credit ABL Space Systems