In septembrie 2021, producatorul auto nipon Honda, anunta strategia sa pentru urmatoarea decada, sub numele simplu de ’Honda’s vision 2030’: roboti pentru activitati zilnice, masini electrice zburatoare, dar si o componenta spatiala care includea rachete reutilizabile sau productie de energie pe Luna.
Inginerii companiei s-au tinut de cuvant si ieri am asistat la primul zbor de test al viitoarei rachete reutilizabile. A fost un zbor scurt de numai 1 minut, care a atins o altitudine de mai putin de 300 de metri (ca sa fim precisi, 271 de metri), in stilul vehiculului Grasshopper cu care a experimentat SpaceX la inceput sau mai nou cu New Shepard de la Blue Origin.
El a avut loc in apropierea orasului Taiki, din districtul Hokaido, in nord-vestul Japoniei.
De remarcat insa ca totul a decurs extrem de lin, cu vehiculul, de 6.3 m lungime, doar 85 de cm in diametru, 900 kg greutate si 400 kg de combustibil, aterizand la doar 37 de cm de tinta - ceea ce da sperante pentru etapele de dezvoltare viitoare.
Este deasemenea un indicator pentru industria japoneza, pentru ca semnalizeaza un interes crescut al capitalului privat pentru domeniul spatial. In contextul in care agentia spatiala a tarii, JAXA, a intrat la viteza maxima in programul international de explorare dincolo de orbita Pamantului, si cu Lunar Gateway la cativa ani distanta, este nevoie de o diversificare, dincolo de contractorii traditionali (unde unul din cei mai mari jucatori este astazi grupul Mitsubishi, de asemenea prezent si ca producator auto).
Anul trecut spre exemplu, numarul lansarilor indigene a sarit la 7, la un nivel similar pre-Covid si va creste in anii viitori.
In cifre concrete, pana in 2030, se asteapta ca piata locala de profil sa urce si ea undeva la 55 de miliarde de dolari.
Am vazut astfel, companii mici, cum e iSpace Ltd, cu deja doua incercari de aselenizare, una in urma cu cateva zile, care desi nereusite, sunt totusi un salt tehnologic; despre ei insa, in detaliu, in alt articol. Similar Space One, care incearca sa dezvolte o racheta privata.
Credit Honda
https://global.honda/en/newsroom/news/2021/c210930beng.html